Keitä me olemme ja mikä on meille tärkeintä?

Steinerpäiväkoti Sirius on kooltaan pieni, mutta sydämeltään suuri. Yksi tärkeimmistä arvoistamme on toisen ihmisen kohtaaminen yksilönä, oli sitten kyse lapsesta, vanhemmasta tai työkaverista.

Steinerpedagogiikka huomioiden kunnioitamme lapsen sen hetkistä kehitysvaihetta, jolloin annamme lapselle aikaa ja kiireettömyyttä elää rauhassa lapsuutta sekä tutustua ja ymmärtää maailmaa hänen ikätasolleen sopivalla tavalla. Lapsi saa ensisijaisesti oppimisen kokemuksia lapsilähtöisesti fyysisten kokemusten, toiminnan kautta ja ennen kaikkea leikin myötä. Näistä elementeistä on toimintamme pääosin rakennettu.

Huolehdimme, että leikkiympäristöt ovat lapsille turvallisia ja samalla viihtyisiä ja omaehtoiseen leikkiin ja monipuoliseen liikkumiseen kannustavia sekä mielikuvitusta herättäviä. Tarjoamme mahdollisuuden kokea erilaisia luovia ilmaisumuotoja, kuten esim. piirtäminen, maalaus, askartelu, nukketeatteri. Kielelliset taidot rikastuvat satujen, laulujen ja lorujen kautta. Me tutustumme ympäristöön ja omaan yhteisöön esim. juhlien ja retkien myötä sekä arkisia toimintoja huomioiden, kuten leipomalla ja siivoamalla. Luonto ja vuodenajat ovat jatkuvasti osa toimintaamme.

Vanhemmat pääsevät osallisiksi toimintaan mm. yhteisten talkoiden, vanhempainiltojen ja päiväkodin kannatusyhdistyksen johtokuntatyöskentelyn kautta. He myös osallistuvat osaan päiväkodin juhlista ja tapahtumista ja aina kun apua tarvitaan.

Lataa tästä toimintasuunnitelmamme

SHORTLY ABOUT US IN ENGLISH

Sirius is a Steiner/Waldorf kindergarten based in Helsinki, who offers daycare for children age 2,5 to 5. We are open on weekdays from 7.45 till 16.00  (or 16.30 with extra payment). We have 30 children, four kindergarten teachers and one child caretaker.

The daycare and daily activities are in Finnish, but the staff speaks English and some of them also German. Feel free to contact us with further questions or come and visit us in Ruskeasuo!

KURZ ÜBER UNS AUF DEUTSCH

Sirius ist ein Steiner / Waldorfkindergarten in Helsinki, der 2,5-5 jährigen Kindern Tagespflege an Wochentagen von 7:45 Uhr bis 16:00 Uhr (oder 16:30/Extragebühr) anbietet. Wir haben 30 Kinder, vier Erzieher und eine Kinderpflegerin.

Die Pflege und Aktivitäten im Kindergarten sind in finnischer Sprache, aber das Personal spricht auch Englisch und einige sogar Deutsch.Falls Fragen sind, bitte Kontakt aufnehmen und uns besuchen!

Mistä kaikki alkoi?

Steinerpäiväkoti Sirius sai alkunsa keväällä 2003, jolloin kaivattiin steinerpäiväkotia Ruskeasuolla sijaitsevan Helsingin Rudolf Steiner-koulun läheisyyteen. Sana mahdollisesta uudesta päiväkodista kiersi, ja kiinnostuneita vanhempia tuli koko ajan lisää. Toukokuun alussa pidettiin uuden päiväkodin kannatusyhdistyksen perustamiskokous, ja päiväkodille annettiin nimi Steinerpäiväkoti Sirius.

Tilat päiväkodille löytyivät Helsingin Rudolf Steiner -koulun C-koulun kiinteistöstä Paraistentieltä. Helsingin kaupunki hyväksyi Siriuksen yksityisen päivähoidon tuottajana. Hoito rahoitettiin alusta lähtien Kelan yksityisen hoidon tuella ja perheiden maksamilla hoitomaksuilla.

Näin meistä sanotaan:*

Lasten mielestä parhaita juttuja Siriuksessa:

"Kivat tädit, kaverit, leikit, metsäretket."
"Leikkiminen kavereiden kanssa"
"Making sandcakes"
"Leipominen, askartelu, maalaaminen, leikkiminen, aamupiiri"

Vanhempien sanomaa:

”Tässä päiväkodissa erityistä on pieni yksikkö, omistautunut ihana henkilökunta sekä pysyvyys.”
"Päiväkodin ilmapiiri tukee hienosti lapsen tervettä kasvua ja itsetuntoa.."
"We are more than happy with the place."
arvosana

Perheidemme antama arvosana meille!

Asiakastyytyväisyytemme vuonna 2022 oli 9.8

Edeltävässä kyselyssä vuonna 2020 arvosanamme oli 9.9

*Pääkaupunkiseudun varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen asiakaskysely. Arvosana-asteikko 4-10.

Päiväkodin väki

Henkilökuntamme koostuu neljästä varhaiskasvattajasta ja yhdestä lastenhoitajasta. Heistä yksi toimii päiväkodin johtajana ja toinen toiminnanjohtajana.

Päiväkodin kannatusyhdistyksen johtokunta koostuu päiväkodin vanhemmista.